Uzlaşma görüşmelerinde bir tarafta vergi idaresi diğer tarafta ise mükellef yer aldığından taraflar arasında güç dengesizliği olması kaçınılmazdır. Uzlaşma görüşmelerini yönetecek bağımsız ve tarafsız üçüncü bir kişinin gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Uzlaşma görüşmelerinde süreç yöneticisi olarak arabulucuların görev almasının sürece olumlu katkı sağlayacağına inanmaktayız. Bu çalışmada uzlaşma müessesesi ile arabuluculuk süreci ele alınarak aralarındaki benzerlik ve farklılıklar irdelenmiş sonrasında vergilerin kanuniliği ve eşitlik ilkesi kapsamında bu iki kurum tartışılmıştır. Çalışma sonunda uzlaşma müessesesinin dava şartı arabuluculuk kapsamına alınması ve bu süreçte vergi idaresinin takdir yetkisinin sınırlarının kesin olarak belirlenmesine yönelik düzenlemeler yapılması tavsiye edilmiştir.
Since the tax administration is on the one hand and the taxpayer is on the other, it is inevitable that a power imbalance between the sides will occur during the compromise negotiations. The need for an independent and impartial third person to manage reconciliation negotiations comes to the fore. We believe that mediators will take a positive role as a process manager in the negotiations. In this study, the process of mediation and reconciliation has been discussed and the similarities and differences have been examined, and then these two institutions were discussed within the scope of the lawfulness and equality principle of taxes. At the end of the study, it was recommended that the reconciliation institution should be included in the scope of the mediation requirement and that arrangements should be made to determine the limits of the discretionary power of the tax administration in this process.