GİRİŞ: Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından yayımlanan ihracatı ve döviz kazandırıcı faaliyetleri teşvik tebliğlerinde ihracat : “…Bir malın veya değerin yürürlülükteki ihracat mevzuatı ile gümrük mevzuatına uygun şekilde fiili ihracatının yapılması ve kambiyo mevzuatına göre bedelinin (bedelsiz ihracat hariç) yurda getirilmesi ve Dış Ticaret Müsteşarlığı’nca ihracat olarak kabul edilecek sair çıkışları ifade etmektedir…..” şeklinde tanımlanmıştır. İhracatı artırmak, ihraç ürünlerine uluslararası piyasalarda rekabet gücü kazandırmak ve ihraç pazarlarını geliştirmek, her ülkede olduğu gibi Türkiye’mizde de hem ekonomi yönetimleri ve hükümet ve hem de siyasi parti programlarının en önemli hedefi ve amaçları arasında yer almaktadır. Bu anlamda ihracat ve döviz kazandırıcı faaliyetler, güncelliğini sürekli koruyabilen önem ve özellik arz etmektedir. 22 Ekim 2002 tarihli Milliyet Gazetesi ekonomi sayfasında, hindi sürüsü fotoğrafı eşliğinde verilen haber ilginç ve ülkemizin geleceği açısından sevindiriciydi. Haberin kaynağı olarak: Akbank, DHL ve Globus dergisinin düzenlediği “İhracatı n Yıldızları” yarışmasına yapılan baş- vurular gösterilmişti. “Yeni Pazar”, “‘Kreatif Ürün”, “‘Pazar Çeşitliliği”’ ve “Dış Ticaret-Sektörel Dış Ticaret Şirketleri” kategorilerinde yarışan 200 civarındaki firmanın hangi ülkelere, ne ihraç ettikleri hususunun ilginç (ve gurur verici) bir tablo ortaya konduğu vurgulanıyordu. Allah ne verdiyse satıyorlar başlıklı tablonun bir bölümü aşağıda yer aldığı gibiydi. Ürün İhracat Yapılan Ülkeler Stadyum koltuğu Fransa, Almanya, Sırbistan, Cezayir Şarap taşı Japonya, Fransa Peyniraltı suyu tozu Malezya, Filipinler, Endonezya, Türk labnesi S.Arabistan, Kuveyt, Umman, Katar Hindi kanat ucu ve kuyruğu Togo, Benin Lunapark makineleri Hollanda, Brezilya, Meksika, Arjantin ‘Antik’eskitme makineleri 43 ülkeye ihracat yapıyor Çelik burunlu iş ayakkabısı Avrupa ülkeleri Vakumlu yol süpürgesi İsrail Cep telefonu 16 ülke Haber yazının devamında, yarışmaya katılan 200 firmadan çoğunluğunu KOBİ olarak adlandırılan küçük ve orta boy işletmelerinin oluşturmasına önem ve özellikle dikkat çekilmekteydi. İhracatın KOBİ’ler seviyesinde yaygınlaşmış olması, ihracat muhasebesinin uygulanması işlemlerini de artırmış bulunmaktadır. İhracat, gerek ek prim ödemeleri ve eximbank kaynaklı kredi desteği ve gerekse vergi indirim ya da iadeleri şeklinde teşvik olunmaktadır. Ek prim ödemeleri ile eximbank kaynaklı kredi desteğine ilişkin uygulamalar bu yazımız kapsamı dışında tutulmuştur. Bu yazımız ile ihracata tanınan vergisel avantajların neler olduğu hususu kısaca vurgulanacak ve asıl olarak da ihracatın muhasebeleştirilmesine ilişkin örnekler verilecektir.