Amortisman uygulamalarında muhasebe hataları, finansal tabloların doğruluğunu ve güvenilirliğini etkileyen bir sorundur. Kamu idarelerinde bu hatalar, hesap verilebilirlik ve mali şeffaflık ilkelerini zedelerken, vergiye tabi işletmelerde yanlış vergi hesaplamalarına yol açabilir. Bu çalışma, kamu idarelerinden olan büyükşehir belediyelerinde tespit edilen amortisman uygulamalarına ilişkin muhasebe hatalarını sınıflandırmayı; her bir hata türüne yönelik doğru muhasebe kayıtlarını ve bu kayıtlara ilişkin ilgili yönetmelik dayanaklarını sunmayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında büyükşehir belediyelerine ait Sayıştay denetim raporları ile ilgili yönetmelik, tebliğ ve kanunlar; doküman analizi ve içerik analizi yöntemleriyle incelenmiştir. Bulgulara göre en sık karşılaşılan hataların “bazı maddi duran varlıklar için amortisman ayrılmaması” ve “maddi duran varlıklar için kayıtlı değerlerinden fazla amortisman ayrılması” olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, amortisman ayrılması gereken varlıklar arasında, amortisman ayrılmayanların çoğunlukla “diğer binalar” olduğu görülmüştür. Çalışmada, tespit edilen amortisman muhasebe hataları için ilgili yönetmeliğe uygun doğru kayıt uygulamaları örnek yevmiye kayıtlarıyla desteklenerek sunulmuştur. Bulguların vergiye tabi işletmeler için de faydalı olması bakımından, tespit edilen hatalar Vergi Usul Kanunu özelinde de değerlendirilmiştir.
Accounting errors in depreciation practices are a problem that affects the accuracy and reliability of financial statements. While these errors undermine the principles of accountability and financial transparency in public administrations, they can lead to incorrect tax calculations in businesses subject to tax. This study aims to classify accounting errors related to depreciation practices detected in metropolitan municipalities, which are public administrations; to present correct accounting records for each type of error and the relevant regulatory bases for these records. Within the scope of the research, regulations, circulars and laws related to the Court of Accounts audit reports of metropolitan municipalities were examined using document analysis and content analysis methods. According to the findings, it was determined that the most frequently encountered errors were “not setting aside depreciation for some tangible fixed assets” and “setting aside depreciation for tangible fixed assets in excess of their recorded values”. In addition, it was observed that among the assets that required depreciation, those for which no depreciation was set aside were mostly “other buildings”. In the study, correct recording practices in accordance with the relevant regulation for the detected depreciation accounting errors were presented with the support of sample journal entries. In order for the findings to be useful for businesses subject to tax, the detected errors were also evaluated specifically in the Tax Procedure Law.